Wednesday, April 29, 2009

Monolog Kebenaran

Kadang kala.....
Kebenaran itu pahit buahnya
Adakala.....
Palsu itu manis rasanya
Ada masanya.....
Benar itu ada palsunya
Ada tika.....
Palsu itu ada benarnya

Berpaksi apa mereka?
Berkiblat arah mana mereka?
Bertunjang akar bagaimana mereka?

Tanyanya.....
Siapa kau untuk menilaiku?
Siapa kau untuk mengukurku?

nyataku....
Aku bukan siapa-siapa
Bukan Pak Menteri yang menggalas pimpinannya
Bukan sang raja atas singgahsananya
apatah lagi sang pujangga dengan puitisnya

Aku ciptaan Khaliqku
Khalifah amanah yang Wahid
Benarkah kau?Palsukah aku?
Palsukah kau? Benarkah aku?
Beratkah kau? Ringankah aku?
Beratkah aku? Ringankah kau?
Di sana..
Di sana..ada jawabnya
nantikan mizan neracanya.



p/s
cetusan rasa-violet ungu-
sambil mengikuti seminar Pemantapan Keluarga Bahagia
Anjuran Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Labuan.
29hb April-2.30ptg

1 comments:

Pa'al said...

Zanna,

kebenaran itu sungguh sukar dipegang..kebenaran seperti seekor cicak, kata abg. nad, yang kita tangkap hanyalah ekornya, manakala kepalanya terlepas...

pa'al rasa, apa pun..kebenaran ada jauh dalam lubuk hati kita. kalau kita bertanya pada hati, pasti kita menemukan kebenaran.. :-)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Ungu Violet © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute